Bijlmer Parktheater


 
Anton de Komplein 240
Bijlmer
Amsterdam
Paul de Ruiter, Willem Jan Landman, Dieter Blok
Architectenbureau Paul de Ruiter
Arup (constructie-advies), Theateradvies BV en Halmos (installatie-advies)
Stadsdeel Zuidoost i.s.m. Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam
Bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen B.V
metro 54, stop Bijlmer Arena
Dit project is o.m. gepubliceerd in Amsterdamse Architectuur 2009-2010; ARCAM POCKET 23. Klik hier voor meer boeken uit de reeks ’ARCAM POCKET’.
2009-06-01
Cultuur
 

Het Bijlmer Parktheater in Zuidoost is de plek bij uitstek waar de jeugd haar theatertalent kan ontplooien. Het paviljoenachtige gebouw staat aan de rand van het Bijlmerpark en biedt plaats aan Circus Elleboog, Krater Theater, de Jeugdtheaterschool en de Theaterwerkplaats.

Het is een elips-vormig gebouw waarbij de verdiepingen zijn verschoven ten opzichte van de begane grond. De overdekte entree die zo ontstaan is, versterkt de structuur van het stedebouwkundig plan van Rein Geurtsen & Partners en Mecanoo architecten waarin openheid en zichtbaarheid een belangrijke rol spelen. Naast de entree ligt een trappenpartij als een tribune aan het water.

De gevel bestaat uit verticaal geplaatste aluminium golfplaten die worden doorbroken door hoge ramen. Door de plaatsing van houten ribben op de scheiding van de golfplaten heeft het gebouw behalve een verticaal karakter ook een dynamische uitstraling gekregen en verandert het karakter van het gebouw met het gezichtspunt van de toeschouwer. Door de toepassing van LED verlichting is het gebouw ’s avonds een lichtbaken waarvan de kleur desgewenst kan worden aangepast.

Een van de zaken die naar voren kwam tijdens workshops met de gebruikers, was dat de daglichttoetreding van theaters vaak slecht is. Een duistere zaal ligt misschien voor de hand bij voorstellingen, maar tijdens het repeteren is daglicht wel degelijk gewenst. In het Bijlmer Parktheater is dit opgelost door rond de grote zaal op de eerste verdieping een glazen omloop te maken. Zo is de lichtinval maximaal en kunnen geënteresseerden zonder te storen de repetities bijwonen. Tijdens een voorstelling kunnen de ramen worden verduisterd.

Een ander belangrijk punt op de agenda was het karakter van de grote zaal. Circus Elleboog gaf de voorkeur aan een ronde ‘piste’-zaal met een vrije hoogte van zeven meter voor acrobatiek en trapeze-optredens. De andere partijen hadden juist behoefte aan een traditionele theaterzaal. Uiteindelijk zijn beide punten in het ontwerp verenigd. De zaal, die de maximale hoogte van drie verdiepingen beslaat, is langwerpig en heeft ter hoogte van de speelvloer aan weerszijden een uitstulping met nog meer stoelen. Door te schuiven met de coulissen kan zo gekozen worden tussen diverse circus- en theateropstellingen. De grote zaal wordt als kloppend hart geaccentueerd door een zwarte buitenkant waarop kinderen en andere bezoekers met krijt hun boodschap kunnen achterlaten. Op 9 oktober 2009 is het Bijlmer Parktheater met een theatraal openingsritueel officieel in gebruik genomen. (ARCAM/FG)