Geert Groote College


 
Fred. Roeskestraat 82
Amsterdam
Anton van Es & partners; SeARCH
Stichting Geert Groote College
1997; 2010
Onderwijs

Het Geert Groote College aan de Fred. Roeskestraat valt op door zijn bijzondere vormgeving. Deze vrije school voor voortgezet onderwijs is in 1997 ontworpen door architectenbureau Anton van Es & partners. Met de vormgeving heeft het architectenbureau bewust aansluiting gezocht bij de grondbeginselen van het vrije schoolonderwijs en de zogenaamde organische architectuur. In de vormgeving is er rekening gehouden met de natuur, de behoeften van de mens en het gebruiksdoel van het gebouw.
De gebouwen uit 1997 zijn uitgevoerd in baksteen met trapeziumvormige ramen, rode kozijnen en witte sierbalken die de verdiepingen aangeven.

Verbouwing
Vanaf 2010 werd het Geert Groote College uitgebreid met een vijf lagen tellend gebouw van 4000 m². De school werd uitgebreid om extra ruimte te kunnen bieden aan 750 leerlingen en ongeveer honderd medewerkers.

Het ontwerp van de uitbreiding werd gemaakt door architectenbureau SeARCH, borduurt voor op de antroposofische gedachte en de ‘organische’ architectuur. SeARCH zocht naar een passend ontwerp waarin de uitbreiding een duidelijke architectonische aanwezigheid zou hebben maar ook goed zou aansluiten bij de bouwstijl van het bestaande complex. Door het vermijden van rechte hoeken en de toepassing van trapeziumvormen en rode accenten in het ontwerp is geprobeerd zo goed mogelijk aan te sluiten op de bestaande organische architectuur uit 1997.

Ingesloten ligging
De inspiratiebron voor de hoofdvorm van het gebouw is de natuur, waarin iedere functie zijn eigen vorm heeft. Zo is het gebouw verdeeld in drieën, waarbij ieder deel een andere leeftijdsgroep huisvest. De drie ingangen zijn gelegen op verschillende hoogtes. De entree van de bovenbouwklassen, op de eerste verdieping, steekt letterlijk uit boven de rest. De gedachte hierachter is dat alle kinderen zich thuis kunnen voelen in een deel van het gebouw dat precies op hen is afgestemd.

De ingesloten ligging liet weinig ruimte voor een schoolplein. Een oplossing werd gevonden door het toevoegen van een getrapt schoolplein en het verplaatsen van de ingang naar de straatkant. Op die manier ontstond er ruimte voor een fietsstalling onder het schoolplein en een meer natuurlijke verbinding met het openbare gebied.

Het gebouw word ondersteund door twee rijen van zigzaggende kolommen en een bijzondere staalconstructie. Er was maar beperkt ruimte voor het plaatsen van het nieuwe gebouw tussen de bestaande gebouwen, wat lichte en kleine bouwdelen vereiste. De uitbreiding van de school werd in 2014 voltooid. (Tekst: Ismay Rentenaar/ARCAM, foto: Jan de Wit)