Hoofddorpplein


 
Hoofddorpplein
Hoofddorppleinbuurt
Amsterdam
Joan Melchior van der Mey
J.J.B. Franswa
Openbare ruimte
 

In de late jaren twintig en begin jaren dertig van de vorige eeuw kwam de Hoofddorppleinbuurt tot stand als onderdeel van Plan West. Dit grote uitbreidingsplan uit 1922 werd gerealiseerd op het grondgebied van de in 1921 geannexeerde gemeente Sloten. Het vierkante Hoofddorpplein, gebouwd in de periode 1927-1929, is een ruimtelijk middelpunt in het zuidelijke deel van dit plan, vergelijkbaar met het Mercatorplein in het noorden.

Joan Melchior van der Mey

Joan Melchior van der Mey (1878-1949) was als architect verantwoordelijk voor de bebouwing van het Hoofddorpplein en delen van de zeven straten die erop uitkomen. Hij was opgeleid door onder anderen Eduard Cuypers en had contact met Michel de Klerk en Piet Kramer, die bekend zijn geworden als belangrijkste vertegenwoordigers van de Amsterdamse School. Juist in het Scheepvaarthuis (1912-1916) dat Van der Mey aan de Prins Hendrikkade realiseerde, manifesteerde de Amsterdamse School zich voor het eerst.

Samenwerking Van der Mey en Franswa
Alle blokken aan het Hoofddorpplein zijn van de hand van Van der Mey, maar de ontwerpen van de blokken aan de noordzijde tussen de Haarlemmermeerstraat en Warmondstraat en aan de zuidzijde tussen de Aalsmeerweg en de Leimuidenstraat zijn ontstaan uit een samenwerking met J.J.B. Franswa (1898-1964).

Blokken
Het plein wordt afgebakend door in baksteen opgetrokken blokken die weliswaar verschillend zijn uitgevoerd, maar van opzet gelijk zijn. Alle vier zijn ze rechthoekig en symmetrisch, met lagere en smallere zijstukken. In de omliggende straten die door Van der Mey zijn ontworpen is deze symmetrie niet terug te vinden. Wie goed kijkt ziet dat de indeling van de oostelijke en westelijke gevels vooral verticaal is, terwijl deze bij de noordelijke en zuidelijke gevels juist meer horizontaal is.

Toren
Waar aan drie van de vier zijden van het plein losse blokken zijn gebouwd, is dit aan de westzijde anders; hier loopt de bebouwing in één stuk door in de westelijke gevelwand aan de Aalsmeerweg. Een hoge toren markeerde hier oorspronkelijk het punt waar het plein overgaat in straat, maar deze toren is in de jaren vijftig gesloopt (Tekst: Anne Dubois/ARCAM, foto: Jan de Wit).


Verwant

Public Space – serie meetups

In een nieuwe serie van Pakhuis de Zwijger in samenwerking met Architectuurcentrum Amsterdam en ECF nemen we de openbare ruimte...

100 jaar inspiratie

De invloed van de Amsterdamse School op het hedendaagse bouwen  In 2016 vieren we 100 jaar Amsterdamse School. De...

Winterlezing 2016 #5: Het Westerpark

Na eerdere succesvolle edities in 2014 en 2015 organiseert Arcam in januari en februari van 2016 opnieuw een serie...

Winterlezing 2016 #4: Van Woustraat

Na eerdere succesvolle edities in 2014 en 2015 organiseert Arcam in januari en februari van 2016 opnieuw een serie...

Winterlezing 2016 #3: Het Vondelpark

Na eerdere succesvolle edities in 2014 en 2015 organiseert Arcam in januari en februari van 2016 opnieuw een serie...

Winterlezing 2016 #2: Weesperstraat en Wibautstraat

Na eerdere succesvolle edities in 2014 en 2015 organiseert Arcam in januari en februari van 2016 opnieuw een serie...

Winterlezing 2016 #1: De Dam

Na eerdere succesvolle edities in 2014 en 2015 organiseert Arcam in januari en februari van 2016 opnieuw een serie...

Winterlezingen 2016 | Openbare ruimte in Amsterdam

Openbare ruimte in Amsterdam: Twee parken, twee pleinen en twee straten Na eerdere succesvolle edities in 2014 en 2015...

Fietslab

Hoe kunnen stadsstraten ogen wanneer het flexibele karakter van de fietser de basis vormt voor ruimtelijk ontwerp? Om antwoorden...

Blog Fietsen! #4 Meerjarenplan Fiets

Nieuwe blog over de gemeentelijke toekomstplannen voor de fietsinfrastructuur van Amsterdam.

Stadshotels #4 Marketing Amsterdam

De stad Amsterdam, de stadsdelen en de verschillende gebieden in de Metropoolregio worden in de markt gezet en gepromoot...

Fietsen! #3 en Stadshotels #3: In het nieuws

BLOG - Een greep uit de nieuwsberichten van afgelopen tijd omtrent verkeer en toerisme.

Stadshotels #1

BLOG - Ruimtelijke ontwikkelingen worden vaak gelegitimeerd door cijfers. Arcam onderzoekt dit najaar twee aspecten...

Amsterdam in Detail

Stromen en Verblijven – een open en openbaar gesprek

Recent verscheen de publicatie ‘Stromen en verblijven. Naar een integrale ontwerpvisie op verkeer en openbare ruimte.’ Daarin wordt duidelijk...

Stromen

Volgeboekt, openbaar gesprek in het Hilton Doubletree Hotel, over de verkeersstromen door en langs het Oosterdok – voetgangers, fietsers,...