Hudson’s Bay Flagship


 
Kees Rijnboutt en Frederik Vermeesch
Rijnboutt
Ivy Group
2014-2016
Commercieel

Aan het Rokin, tussen Scheltema en het NRC kantoor, verrijzen op de oude funderingen van het voormalig hoofdkantoor van Fortis twee nieuwe warenhuizen. Het nog geen dertig jaar oude Fortisgebouw was met zijn tachtig meter lange gevel stedenbouwkundig een rare eend in de bijt in het historische centrum van de stad. Door de kavel op te delen in twee├źn ontstaat er een straatbeeld dat veel beter past in het historisch stedelijk weefsel.

Hudson’s Bay
In beide warenhuizen zal het Canadese Hudson’s Bay zich vestigen. Voorheen waren de warenhuizen aan het Rokin bestemd voor Marks & Spencer en Haussmann. Om de komst van Hudson’s Bay mogelijk te maken zijn begin dit jaar beide overeenkomsten met wederzijds goedvinden ontbonden. Daarnaast tekende Hudson’s Bay begin dit jaar ook een huurcontract voor de Vleeshal aan de Nes.

Rijnboutt
Beide warenhuizen zijn een ontwerp van architectenbureau Rijnboutt. Ze grijpen terug op een glorieuze periode in de geschiedenis van Amsterdam: het laatste kwart van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. “Het was de tijd van cityvorming, van schaalvergroting en democatisering”, aldus architect Frederik Vermeesch van Rijnboutt. De warenhuizen werden groter, zoals Maison de Bonneterie (waar nu de H&M Flagshipstore in is gehuisvest) en Magazijn De Bijenkorf. De gevels van Hudon’s Bay zijn aan de Rokinzijde transparant met grote raampartijen en kleiner van schaal aan de Neszijde.

Vakmanschap
Er is bij de bouw van de warenhuizen gebruik gemaakt van traditionele materialen en technieken. Zo is de linkergevel opgetrokken uit bak- en natuursteen en bekroond met een dak van leibedekking. Er was vakmanschap voor nodig om de verschillende dakhellingen (75 en 60 graden) er optisch gelijk uit te laten zien en op de hoeken een techniek met Franse vlechthoeken toe te passen. De dakconstructie van het rechter warenhuis bestaat uit een gebogen ruitvormige staalconstructie voorzien van glas. Deze kapconstructie is eerst in een grote loods in Almelo opgebouwd, waarna de kap prefab, in zeventien delen, ’s nachts met speciaal transport op zijn plek is gehesen. Naast deze tachtig ton wegende constructie op het dak pronken in de gevel spectaculair gebogen glazen erkers.

Rokin
De warenhuizen grenzen aan het gemeentelijk project De Rode Loper. Deze loopt van het Centraal Station tot aan de Albert Cuyp. In deze nieuwe entree voor de stad worden verkeersstromen gescheiden en staan de wensen van de voetganger centraal. Wellicht komt dan nu de Amsterdamse negentiende eeuwse droom uit: een flaneerboulevard, zoals Antwerpen de Meir heeft. De warenhuizen staan er dan in ieder geval.