Metro Oostlijn


 
Maarten van Bremen, Maarten Lever, Pia Fischer, Adam Visser, Folkert van Hagen
Group A
Fabrique
Metro en Tram – Gemeente Amsterdam
2018
Infra, Nieuws
 

Gezien en gezien worden. Het lijkt ijdel, maar het gaat ook om veiligheid, en dat is precies wat opdrachtgever Metro en Tram – Gemeente Amsterdam voor ogen had bij de renovatie van de Oostlijn. GROUP A ging samen met ontwerpbureau Fabrique in 2009 aan de slag met tekenen, de renovatie startte in 2016 en 2,5 jaar later werden de vijf ondergrondse en 11 bovengrondse stations opgeleverd.

Grote rol voor architectuur
In 1965 werd besloten om een metronetwerk aan te leggen ter vervanging van het verouderde tramnet. Het voorstel omvatte een viertal lijnen. Gestart werd met de Oostlijn vanwege het geringe aantal ondergrondse stations dat hiervoor nodig was. Daarnaast verbond de Oostlijn de binnenstad en het Centraal Station met de Bijlmermeer, die toen in aanbouw was. De bouw van de metro was technisch zeer ingewikkeld. Maar hoezeer het project ook door techniek werd gedomineerd, toch werd bij de bouw van de metro getracht om ook de architectuur een rol te laten spelen.

Autonome objecten
Voor de initiële ontwerpers Spångberg en Van Rhijn stond de reiziger en zijn comfort centraal. Dat uitte zich in een neutraal ontwerp van de stations en het gebruik van veel grijstinten in de wanden, geheel in de stijl van het Brutalisme. De bovengrondse stations waren bijna allemaal (op de stations Bijlmer, Kraaiennest en Venserpolder na) op eenzelfde manier ontworpen. Het waren daardoor autonome objecten geworden, die zich weinig van de gebouwde context aantrekken.

Terug naar de basis
GROUP A heeft het authentieke karakter niet ontkent maar juist zichtbaar gemaakt door het oorspronkelijk ruw ogende DNA te combineren met contrasterende verfijnde materialen. Materialen zoals glas (zo zijn er op alle 16 stations glazen liften gemaakt), op maat gemaakte geglazuurde tegels en warm gekleurd hardhout zijn toegepast in tegenstelling tot het ongepolijste karakter van béton brut. Het rustige kleurgebruik in de metro laat alle materialen goed uitkomen. De kenmerkende rode toegangsdeuren zijn wel gebleven. Zo heeft GROUP A een toekomstbestendige en comfortabele Metrolijn ontworpen.

Metro Oostlijn behoort tot één van de tien kanshebbers voor het winnen van de Gouden A.A.P. 2019. Wil je aanwezig zijn bij de uitreiking van de Gouden A.A.P. 2019 in de Posthoornkerk op 17 april? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie en tickets.


Gerelateerd

Dit zijn de winnaars van de Gouden A.A.P. 2019!

Nieuws

En het beste Amsterdamse gebouw of project is....

Fedlev gebouw

Nieuws : Onderwijs

Het Fedlev gebouw is het resultaat van een intensieve dialoog tussen gebruiker en architect!

Noord/Zuidlijn

Infra : Nieuws

Na 15 jaar bouwen is er een hoofdrol weggelegd voor de nieuwste metrolijn van Amsterdam, de Noord/Zuidlijn

Rivierstaete

Kantoren : Nieuws

Van apenrots tot apentrots, Rivierstaete heeft zich weer geopenbaard aan de Amstel.

QO Amsterdam

Hotel : Nieuws

QO Amsterdam is een hotel waar de wereldreiziger én de lokale buurtbewoner zich thuis voelen.

Karspelhof

Nieuws : Wonen

De aandacht voor details maken Karspelhof een prettige woonwijk en één van de genomineerden voor de Gouden A.A.P. 2019

Vide Expo Gouden A.A.P. 2019

09 apr 2019 - 12 mei 2019 : Archief : Nieuws

Bekijk nu de crème de la crème van de Amsterdamse architectuur uit 2018!

Hyperion Lyceum

Nieuws : Onderwijs

Stimuleren, prikkelen, inspireren en uitdagen. Dat is wat het ontwerp van Hyperion Lyceum moet doen.

Terugblik op 11 jaar Gouden A.A.P.

Nieuws

Wat zijn de beste gebouwen van Amsterdam van de afgelopen 11 jaar?

Hotel Jakarta

Hotel : Nieuws

Een hotel in de vorm van een reusachtig VOC-schip, dat is Hotel Jakarta op het Java-eiland.

Drie Generatiehuis

Nieuws : Wonen

Een kangoeroewoning die opgaat voor de A.A.P. 2019...

Pondok aan de Westlandgracht

Nieuws : Wonen

Een nieuwe ontmoetingsplek aan de Westlandgracht