Metrostation Ganzenhoef en Metroduct

B. Spångberg & S. van Rhijn, 1977

Afwijkend bovengronds station
Station Ganzenhoef wijkt enigszins af van de standaard bovengrondse metrostations. In tegenstelling tot veel andere stations heeft Ganzenhoef maar één in- en uitgang. Om voor de reiziger de oriëntatie zo duidelijk mogelijk te maken hebben het trappenhuis en de perronkap een markante vormgeving gekregen.

Kunstwerk van Karin Daan
Door het grote hoogteverschil tussen metrobaan en maaiveld is de enorme betonnen roltrapoverkapping goed te ervaren. Kunst is toegepast in de vorm van een grote glijbaan onder het metroviaduct, die doet denken aan omgebogen rails. Het kunstwerk is ontworpen door Karin Daan.

Viaduct Bijlmermeer
Een opvallende verschijning is het achthonderd meter lange metroviaduct tussen de stations Ganzenhoef en Kraaiennest. Beide sporen zijn hier afzonderlijk op pilaren gezet; de afstand tussen de sporen is bepaald door de perrons. Met dit ontwerp is voorkomen dat een breed viaduct aan het onderliggende maaiveld het licht zou ontnemen. Door de maat van het viaduct is de grote schaal van de Bijlmermeer goed te ervaren; tegelijkertijd fungeert het viaduct als oriëntatiepunt.

Verbetering sociale veiligheid
Na een grondige verbouwing door Zwarts & Jansma architecten werd Metrostation Ganzenhoef begin 2004 opnieuw voor het publiek geopend. Het station is na de renovatie nauwelijks herkenbaar: bijna alle beton is vervangen door lichte, heldere materialen die goed schoon zijn te houden. Ook op het gebied van de sociale veiligheid is er veel veranderd. Het perron is nu bereikbaar via een ruime hal met drie roltrappen en een lift. De lift stijgt en daalt schuin met de roltrappen mee. Een nieuwe overkapping is zo geconstrueerd dat het perron zoveel mogelijk vrij kan blijven van obstakels.

Website by HOAX Amsterdam