Metrostation Weesperplein

B. Spångberg & S. van Rhijn, 1977

Belangrijk overstapstation
Het metrostation Weesperplein ligt onder de kruising Weesperstraat-Sarphatistraat en fungeert als belangrijk overstapstation tussen metro en tram. Vanaf de straat loopt een zestal trappen naar de grote centrale toegangshal, die als een ondergrondse versie van het Weesperplein fungeert.

Oost-westlijn
Trap- en toegangsgebouwen bovengronds dienden zo smal mogelijk te zijn, opdat ze op straat zo min mogelijk ruimte zouden innemen. Een van de toegangen is in de bebouwing verwerkt. Het ondergrondse plein ligt circa vijf meter lager dan de straat en biedt ruimte aan winkels en horeca. In deze hal is een tweetal vides ontworpen, die zicht geven op de ondergelegen perrons. Vanuit deze hal zijn met een trap en een roltrap de perrons te bereiken, die op circa acht meter beneden straatniveau liggen. Bij het ontwerp van het station Weesperplein is destijds rekening gehouden met de aanleg van nog een metrolijn, de oost-westlijn. De perronruimte hiervoor ligt in ruwbouw onder het huidige Weesperpleinstation.

Materiaalkeuze en functionaliteit
De wanden van het ondergrondse station bestaan uit grijze, poreuze betonsteen, in tegelverband gemetseld. Er is voor een poreuze steen gekozen in verband met de akoestiek. Prullenbakken, hekken en informatiezuilen zijn ter herkenning in een oranje signaalkleur geschilderd. De verlichting van de stations volgt de looplijnen van de reizigers en loopt parallel aan het perron. Voor een goede ventilatie en om te voorkomen dat reizigers door een aankomende metro van het perron worden geblazen, zijn in de middenberm van de Weesper- en Wibautstraat enkele luchtstuwopeningen verwerkt.

Website by HOAX Amsterdam