Parkeergebouw RAI Amsterdam


 
Zuidas Amsterdam, aan de ring A10
Zuidas
Mels Crouwel, Heymen Westerveld, Noortje ter Heege, Willem Jan van der Gugten, Pepijn van der Kroft, Volker Krenz, Jerome Latteux
Benthem Crouwel Architects
RAI Amsterdam
Aan de Stegge Twello
2016
Infra, Openbare ruimte

De RAI in Amsterdam staat bekend als een internationale tentoonstellings- en congreslocatie. De in 1893 opgerichte vereniging ‘Rijwiel en Automobiel Industrie’ is uitgegroeid tot drukst bezochte beurs- en congrescentrum ter wereld. Na de verhuizing van de RAI naar de huidige locatie in 1961 is het complex al meerdere malen uitgebreid. De meest recente toevoeging aan het complex is het in augustus opgeleverde parkeergebouw.

Huisarchitect Benthem Crouwel Architects
Benthem Crouwel Architects is verantwoordelijk voor het ontwerp van het nieuwe parkeergebouw. Sinds 1989 is het architectenbureau supervisor van de architectuur van het gehele RAI complex. In de afgelopen twintig jaar heeft Benthem Crouwel Architects onder andere de gebouwen het Amtrium (2015) en Elicium (2009) ontworpen. Het parkeergebouw vormt de nieuwste toevoeging naar ontwerp van het architecten bureau.

Multifunctionaliteit
Het parkeergebouw kent een strakke en rechthoekige vorm, is dertig meter hoog en telt acht parkeerlagen. Het gebouw onderscheidt zich van andere parkeergebouwen door de aanwezige multifunctionele ruimtes. De eerste verdieping kent een afwijkende hoogte ten opzichte van de andere parkeerlagen waardoor de 7,2 meter hoge hal kan ingezet worden als extra congresruimte. De ruimte is zelfstandig te gebruiken voor evenementen, maar kan door schuifdeuren ook verbonden worden met de omliggende hallen van het RAI-complex. Het dak van het gebouw kan eveneens voor diverse activiteiten van de RAI gebruikt worden. Om de onderlinge verbondenheid tussen de verschillende RAI gebouwen te benadrukken zijn verticale lamellen toegevoegd aan het ontwerp. De lamellen komen in meerdere gebouwen van het RAI-complex terug.

Wokkels
Kenmerkend voor het gebouw zijn de aan de zuidzijde gesitueerde spiralen, de Wokkels. De twee spiraalvormige constructies scheiden de in- en uitrit van het verkeer, op deze manier wordt een efficiënt parkeersysteem nagestreefd. De constructie is opgebouwd uit prefab betonnen elementen die al stapelend de op- en afrit tot de parkeervloeren vormen. De wokkels zijn beeldbepalend voor het gebouw, ze vormen een eyecatcher vanaf de ringweg A10 en ‘savonds worden ze nog eens extra uitgelicht door de aanwezige blauwe LED-lijnen.