Qbic Hotel Amsterdam


 
Strawinskylaan 241
Stadsdeel Zuid
Amsterdam
Feran Thomassen
Tram 5, metro 50, 51 (halte Station Zuid)
Marlies Buurman & Flora van Gaalen, Room Service, Amsterdam 2007, p.54-55.
2007
Leisure
 

The best service is self service

Qbic Hotel Amsterdam maakt deel uit van een nieuwe franchise keten designhotels, bedoeld voor mensen die voor niet al te veel geld een unieke ervaring met een goede nachtrust (lees: goede bedden) willen combineren, liefst in een hotel dat op een goed bereikbare lokatie dicht bij de stad ligt.

Het Qbic Hotel Amsterdam is gevestigd in het WTC aan de Zuidas, dicht bij de RAI en bij Schiphol. Het concept van het hotel is gebaseerd op de ‘Cubi’, een kubusvormig leefobject waarin een luxe Hästens bed, een designbadkamer, een werkplek met een snelle internetverbinding en een flatscreen tv zijn opgenomen. Deze Cubi’s kunnen volgens het principe ‘plug and play’ als losse elementen in bestaande gebouwen – bijvoorbeeld leegstaande kantoren – worden ‘geplugd’. Het hotel is zo efficiënt mogelijk ingericht en is geheel personeelloos, zodat de prijzen laag kunnen zijn. Het Qbic Hotel redeneert: ‘The best service is self service!’ en dus heeft het hotel een ‘self-service check-in terminal’ waar een kamersleutel te halen is, en een ‘Grab & Go Corner’ met verse maaltijden en dranken, maar ook producten als tandenborstels, opladers en telefoonkaarten. Omdat de Cubi’s in principe weinig met hun locatie hebben, is de stad naar het hotel gebracht: op iedere kamer is de linkerwand gevuld met een foto-impressie van een bekende Amsterdamse plek, gecombineerd met een plattegrond van de stad. Zo vormen alle Cubi’s gezamenlijk een soort stadsgids. Iedere kamer is verder geïndividualiseerd met behulp van bijzondere verlichting; steeds moet een andere kleur het nagestreefde ‘wow-effect’ versterken zodat iedereen die in een Qbic hotel heeft geslapen dit doorvertelt. (ARCAM/BU/FG)