REM-eiland


 
Concrete (renovatie)
De Key
Bedrijven, Commercieel, Leisure
 

Het REM-eiland heeft in 2011 zijn nieuwe plek in de Houthavens van Amsterdam gevonden. Bekend is het eiland echter met name van de vier maanden dat het vanuit de Noordzee commerciƫle televisie uitzond. Hoewel in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw veel partijen de toelating wensten van commerciƫle omroepen, beperkte de omroepwet het aanbod tot zes verzuilde omroepen. Dit bewoog enkele initiatiefnemers om een platform in de Noordzee net buiten de territoriale wateren neer te zetten, waarvandaan vanaf 15 augustus 1964 werd uitgezonden. Vier maanden lang konden huishoudens televisie vanaf dit platform ontvangen, totdat de wetgeving werd aangepast en een einde aan de uitzendingen werd gemaakt. Na deze illustere vier maanden nam Rijkswaterstaat het complex in gebruik als meetpost.

Toen in 2006 de sloop van het bouwwerk dreigde, kwam het onder de aandacht van Nick van Loon en Hilly Engels, die voor het eiland kansen zagen als horecagelegenheid. Samen met woningcorporatie De Key en ontwerpbureau Concrete werd het complex geschikt gemaakt voor die nieuwe bestemming.
Concrete pakte de transformatie aan in de geest van het oorspronkelijk ontwerp: alle toevoegingen, waaronder een extra verdieping, een ventilatiesysteem en een grote liftschacht, waren puur functioneel. In 2011 kon het REM-eiland, na een renovatie- en transformatieperiode van drie jaar, aan zijn tocht van Delfzijl naar Amsterdam beginnen. Na een 36 uur durende reis, meerde het aan de Haparandadam aan.